Second Class Kids Records

Publicerat i: Allmänt Björnarna, Death by horse, Kardinal synd, Lastkaj 14, SCK, Sardo Numspa, second class kids records
På wikipedia kan man läsa följande.
Second Class Kids Records  är ett svenskt skivbolag som startades 2003 av Per Dahlström och Marcus Källman. Deras första släpp blev en cd med Heldback från Borås. Skivutgivningen var inledningsvis både hardcore och trallpunk, men sedan Marcus Källman lämnat bolaget efter det femte skivsläppet så kom fokus att hamna på trallpunken. Second class kids var aktivt till och med 2008 när Stiltje gav ut sitt album När råttgiftet har tagit slut.
2013 väcktes det nytt liv i Second class kids Records när Rännstensorkesterns album Finns det hopp? gavs ut.
2015 fortsatte skivutgivningen med att tre skivor släpptes under september månad:
Vinylversionen av Lastkaj 14 - Stormar
M.I.D - Den rike mannens börda (10" vinyl)
Sardo Numspa - Efter Mycket Om Och Men...
And the rest is history som man brukar säga.


Jag själv kom i kontakt med detta svenska skivbolag första gången genom att dom signade Death by horse.  Jag brukar inte vara så noga med att kolla skivbolag till band jag gillar. Men då jag skulle beställa senaste plattan med DBH såg jag vad de hade för andra band i sitt stall. Jag blev riktigt imponerad och blir gladeligen överraskad över hur mycket bra musik som kommer från detta skivbolag. Har haft turen att se en del av deras stall även live på scen. I en kontakt med skivbolaget så skickade de lite plattor som jag kommer skriva mer under de närmaste veckorna. Kommer även fixa en spotify playlist med det jag tycker ni borde höra från det lilla bolaget.



Varför startade du och Marcus skivbolaget? 
För att göra göra en kort tillbakablick:
När jag gick på gymnasiet så började jag skapa fanzines och hade en minidistro. När jag började plugga på högskola så visade det sig att jag skulle bo granne med en person som också drev en distro och också gillade zines - Marcus.
Det föll sig så klart att vi pratade om allt möjligt, där att starta ett skivbolag ihop självklart var en del. 
Problemet var väl att Marcus var mer hc och jag var mer trallpunk. Man kan väl säga att vi bara hade ett band som både tyckte var svinbra - Heldback från Borås.

En dag fick jag ett mail från just Heldback som ville tipsa om att de sökte skivbolag. Där och då bildades Second Class Kids Records.


Hur kändes det att driva det vidare själv när Marcus lämnade? 
Det var inte alls konstigt. De två första skivorna var hardcore, men jag ville ju även släppa lite punk på svenska med, så Marcus lät mig släppa det på vår gemensamma label - så både Näsblod och Lastkaj 14 kom ut. Sedan blev det hardcore igen med Break me... Efter det släppet skulle Marcus flytta och börja arbeta, så skivbolaget blev mitt och jag fortsatte helt enkelt. Inga konstigheter alls.
Det roliga är att Marcus brukar beställa alla Lastkaj 14-släpp - och då brukar jag kasta med lite andra godsaker, så han har koll på bolaget han en gång var med och startade.


Av de jag pratat med så beskrivs du som en Eldsjäl, hur är det att driva ett skivbolagen med fokus på punk i Sverige 2020? 
Eldsjäl och eldsjäl vet jag inte, men jag gissar att jag snart har spenderat 10 000 oavlönade timmar punken. Men det var det värt!

Vad skulle du vilja säga till andra som själva funderar på att starta skivbolag? 
Just nu tycker jag det känns svårare än någonsin att släppa en skiva. När jag drog igång i början av 2000-talet så kunde man pressa en cd i 500 ex för drygt 10 000:-. Om bandet var något så när bra och om man jobbade hårt så kunde man sälja det mesta, och få nya pengar att investera i nästa projekt. 
Idag måste man lägga upp minst 20 000:- för 300 ex - och det är inte ens säkert att man säljer 100 ex. 
Ärligt talat är det inte många (punk)band som säljer fler än 500 ex idag. 
Nä, nu låtar jag som en gammal och gnällig gubbe, men det är tufft att komma in och släppa skivor om man inte har första foten inne. Och även då är det tufft.

Vad är det du letar efter i alla demos som blir skickade till dig, vad krävs för att bli A second class kid så att säga? 
Saken är att det blev massor av skivsläpp 2018 - vilket innebär att det finns många band i "stallet". Jag ser hellre att relationer består, än att man hela tiden väljer att ta bort band för att ersätta med nya. Det är liksom inte min melodi. Så nej, för tillfället krävs det offantligt mycket för att övertyga mig med en demo.

Hur ser framtiden ut för skivbolaget?
Det som är lurigt när man inte jobbar med heltidsmusiker, utan med band på en mer hobbynivå är man plötsligt kan få ett mail om att en hel platta är inspelad och klar. 
Just nu är bara en digital skiva med Skrammel spikad. Men mer lär komma...






Jag ställde frågan -Vad betyder Second Class Kids records för er?
 Till några av banden som släppt plattor genom bolaget.   Läs själva vad dom säger.



Kardinal Synd

Jo men SCK betyder mycket för oss. Det är ju sjukt kul att Pelle vågar tro på och ge ut många nya band i en relativt smal genre. Det är ju inte lättaste dörren att sparka in. Tydligt för oss är att han gör det  utifrån att han genuint älskar musiken!
Det är fint också att det är så småskaligt som det är. Man har att göra med en person. En person som till exempel är beredd att sätta sig och köra över 20 mil med bilen fullastad med nytryckta vinyler för att mötas halvvägs då ett peppat band skulle ha releasefest 😀


Björnarna
Vi ligger inte på Second Class kids längre, men därmed inte sagt att vi inte uppskattar det Direktör Pelle gör. Han är en eldsjäl som lägger oerhört mycket tid och energi på nåt han verkligen brinner för. Bolaget lyfter fram band som annars kanske hade haft svårt att synas och få ut fysiska släpp. Det behövs fler som Pelle i dagens musikscen. Hej!


Sardo Numspa
Det är kul att det finns eldsjälar som Pelle på second class kids som ger ut den här typen av musik. Trots en ständig motvind på grund av okreddig genre fortsätter han till synes outtröttligt att leverera nya släpp. Det ska han ha en eloge för.
Att han ger just oss en möjlighet att släppa vår musik i ett fysiskt format är vi såklart tacksamma för.



Lastkaj 14
Precis när vi i Lastkaj 14 kände att vi ville ta det här ett steg längre så hörde Pelle av sig och föreslog att vi skulle...ta det ett steg längre och släppa lite vinyler! Klart som fan att den som släppte första singeln skulle få första tjing på en sån grej. Sen i takt med att allt har vuxit har även samarbetet och relationen vuxit. Vi tillhör ju ett av få band där alla vi jobbar med också är våra vänner privat! Jag skulle vilja säga att Pelle var den som öppnade dörren/börsen för en större värld för oss och vi öppnade dörren för en bredare massa samt fler kontakter åt SCK records! Det är sjukt kul att kunna föreslå:
- Hej Pelle vi tänkte inkludera ett brädspel i nästa skiva...det kommer dock att kosta 50k extra men vi tror på idén så vad säger du?
Och få följande svar istället för - Ni är ju sjuka i hela huvudet:
- Satan så roligt och vilken jävla bra idé! Ska bara kolla genom finanserna men det känns ju givet att vi gör det här på förhand...

Det är lätt att jobba med människor som tror på en och det känns fantastiskt när satsningarna oxå går hem...



Death By Horse

Well.. vad betyder Second Class Kids för oss..
Second Class Kids betyder mycket för oss. Ett skivbolag ledd av en fantastisk och drivande människa, vid namn Per. Per är väldigt drivande och idérik och han ger mycket tid till band han tror på. Per är äkta och jobbar hårt för sina band. Vi känner bara kärlek och respekt till vårt bolag Second Class Kids!


Så gör som jag, supporta bolaget. Köp skivor med banden ni gillar och spela dom på spotify, köp merch och gå på spelningar. LÅT ALDRIG DEN SVENSKA PUNKEN DÖ




YOUTUBE


YOUTUBE
YOUTUBE
YOUTUBE





Visa fler inlägg